Myriam Vansteenkiste, CEO bij Schindler Liften, voelt zich als Zwitserse Belg thuis in de van oorsprong Zwitserse firma. De kersverse CEO is na diverse buitenlandse opdrachten neergestreken in Den Haag, waar ze al haar opgedane kennis en ervaring nu in deze nieuwe rol kan inzetten. Vanuit het VLR-lidmaatschap hoopt ze gezamenlijk bij te dragen aan een positief imago van de liftindustrie in Nederland en mensen bewust te maken van het veilige en energie-efficiënte gebruik van een lift. We spraken Myriam over het belang van veiligheid, de mensen achter de lifttechniek, het creëren van bewustzijn bij de gebruiker en het aantrekkelijk maken van het vak.

Terug naar de zee

Myriam volgde een studie als elektro-ingenieur in Gent, Delft en Zürich en startte haar carrière in de chemie-industrie bij DuPont. Uiteindelijk streek ze voor haar werk neer in België, Frankrijk, Engeland en Zwitserland. Na DuPont maakte ze de overstap in Zwitserland naar Eaton, waar ze aan de slag ging met het ontwikkelen van commerciële processen voor duurzame oplossingen voor energiemanagement in gebouwen. Via deze route kwam ze uiteindelijk bij Schindler terecht, waar ze opnieuw te maken kreeg met het belang van veiligheid: “Veiligheid zit in mijn DNA gebakken sinds mijn eerste opdracht bij DuPont. Het veiligheidsaspect speelt een cruciale rol bij het gebruik en onderhoud van liften en roltrappen, dus dit sprak mij direct aan. Het vrijkomen van de positie van algemeen directeur van Schindler Nederland gaf mij de kans om naar Den Haag te komen. Ik ben in België geboren vlakbij de zee, dus ik woon nu ook veel dichter bij mijn familie. Ik voel mij hier thuis.”

Aandacht voor menselijke aspect

Binnen Schindler wordt hard gewerkt aan nieuwbouwprojecten en zijn er onderhoudsactiviteiten waar digitalisering, veiligheid en connectiviteit voorop staan, onderwerpen die Myriam goed passen. Ze vertelt dat de communicatie met mensen binnen haar rol voor haar belangrijk is: “Cijfers geven richting maar het zijn de mensen achter de techniek die het verschil maken. Achter elke installatie zit altijd een klant, iemand die de service doet en een gebruiker die in de lift stapt. Het is voor mij belangrijk om samen te werken met andere partijen om dit zo goed en veilig mogelijk in te regelen. Ook binnen de VLR kunnen we de samenwerking versterken rondom thema’s zoals veiligheid, digitalisering, nieuwe processen en het opleiden van mensen. We kunnen dit alleen samen realiseren en de VLR speelt hierin een sleutelrol.”

Bewustzijn creëren

Myriam gaat in op het beeld dat mensen over de lift hebben. Zo vertelt ze dat veel mensen bij het zien van een lift aan een ouderwets principe van een draaideur denken met een mechanische liftmonteur die herhaaldelijk naar de installatie moet. Ook verwacht een liftgebruiker dat een lift continu in werking is en daarmee veel energie verspilt: “Tegenwoordig kunnen we liften in een stand-by modus brengen, zodat het transport een stuk energie-efficiënter wordt. Juist nu met de vergrijzing in Nederland is het des te belangrijker dat we dit als branche uitdragen. Daarnaast is er ook veel mogelijk op digitaal vlak. Zo kan een monteur op afstand meekijken en het probleem signaleren, waardoor we stilstand en gevaarlijke situaties kunnen voorkomen. Van belang is dat de gebruiker het een veilig transportmiddel blijft vinden en niet op zoek gaat naar alternatieven. We zullen ze hier bewust van moeten maken, want digitalisering is vaak niet zichtbaar.”

Toekomst van het vak

Om voldoende mensen in de branche te krijgen, is Schindler actief in het trainen van monteurs, zowel binnen het moederbedrijf in Zwitserland als in Nederland. Zo is er een eigen opleidingscentrum en probeert het bedrijf het vak aantrekkelijker te maken voor jonge mensen: “We hebben opleidingstrajecten met onze eigen trainers en ervaren mensen. Onze collega’s zetten zich in om nieuwe mensen zo goed mogelijk mee te nemen in de onboarding. We maken gebruik van liftsimulatoren om mensen vertrouwd te maken met het systeem. Met liftsimulatoren kunnen medewerkers effectief oefenen met lifttechniek. Het lijkt net geen videogame. Het maakt het voor jongeren wel een stuk interessanter en spannender.”

Myriam vertelt dat er ook diverse sessies worden gehouden om mensen mee te nemen binnen het bedrijf: “Ik ben zelf twee weken in het veld geweest om te zien en te horen van de buitenmedewerkers waar de uitdagingen liggen op het gebied van bijvoorbeeld veiligheid. Uiteindelijk moet het werkbaar blijven en moeten onze mensen iedere dag veilig hun werkzaamheden kunnen uitvoeren. Ze moeten zich gesteund voelen door het bedrijf, want we hebben ze hard nodig.”

? Hulp nodig?