Francesca van Lieshout, algemeen directeur bij GPN Adviesgroep, begon tien jaar geleden bij het bedrijf als officemanager en is inmiddels verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding, de financiële administratie, aanbestedingen en de ondersteuning van het gehele team. Peter Neuteboom, eigenaar van GPN Adviesgroep, startte het bedrijf in 2012 op en zit zelf inmiddels 36 jaar in het liftenvak. We spreken Francesca en Peter over hun toetreding tot de branchevereniging, leren GPN Adviesgroep beter kennen en komen meer te weten over de toekomstplannen van het bedrijf.

Nieuwe wereld ontdekken

Francesca begon na haar studie in de retail als filiaalmanager bij de Marskramer. Hier ontmoette ze via haar tante tien jaar geleden Peter Neuteboom, die haar uitnodigde om voor het bedrijf te komen werken. Francesca vertelt over de beginperiode: “Voor mij was alles in het begin één groot vraagteken, maar aan de andere kant vond ik het ook super interessant. Ik ben mij overal in gaan verdiepen, zowel persoonlijk als in de zakelijke omgeving. Zo kom je allerlei mensen tegen en werk je met verschillende bedrijven samen, maar kun je ook vanuit jezelf veel informatie opzoeken. Ik vond het al snel leuk en het is een heel andere wereld dan die ik daarvoor kende.

Ik weet nog goed dat ik destijds op vakantie ging en opeens overal keek welke lift er in het gebouw zat. Veel mensen stappen een lift in met het idee dat het moet werken, maar het is juist leuk om te ontdekken wat er allemaal achter schuilgaat.”

Van A tot Z ontzorgen

GPN Adviesgroep kiest er bewust voor om geen onderhoudswerkzaamheden uit te voeren en dus ook geen onderhoudscontracten aan te bieden. Ze willen daarmee hun onafhankelijkheid aantonen en niet hun eigen vlees keuren. Ook voert het bedrijf geen periodieke keuringen uit en beperken ze zich tot de metingen volgens de NEN 2767 en NEN 3140. Francesca vertelt waar GPN Adviesgroep zich hoofdzakelijk op richt: “Onze core business is het uitvoeren van inspectie- conditiemetingen en het maken van meerjarenbegrotingen van de installaties. Zo kunnen we inzichtelijk maken welke kosten er gemoeid zijn met het preventief onderhoud van de installaties. Vanuit deze statistieken kunnen we planmatig projecten van A tot Z verzorgen, dus vanaf de aanbesteding tot aan de oplevering om de klant te ontzorgen. Bij het beheer van de installaties kunnen we advies uitbrengen, waarbij we onder andere offertes beoordelen, facturen nazien, controleren of het vervangen van onderdelen wel noodzakelijk is en of een component nog onder de garantie valt. Onze mensen in de buitendienst ondersteunen we met diverse programma’s en apps, zodat zij resultaten en bevindingen direct kunnen verwerken en we het proces nog gemakkelijker en efficiënter maken. Wel bezoeken wij de installaties altijd fysiek, zodat wij daadwerkelijk weten wat de staat is van de installaties.”

Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen

Het bedrijf groeit door en dit is ook de ambitie, maar tegelijkertijd geeft de algemeen directeur aan dat het werk wel behapbaar moet blijven en dat er voldoende aandacht voor de klant moet zijn: “Uiteraard willen we nog steeds mooie klanten aantrekken, maar het moet volgens ons niet op de automatische piloot worden gedaan. We moeten wel maatwerk kunnen blijven leveren en voor alles op de juiste manier een oplossing kunnen bieden. Dat willen we ook in de toekomst zo volhouden. Ons motto luidt: ‘Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen’.”

Francesca vertelt dat zij in de toekomst de klant nog meer willen ontzorgen, door gebouwen in zijn geheel op te nemen in de aanvraag: “In een gebouw zitten naast de lift meerdere technische installaties. Denk bijvoorbeeld aan automatische deuren, slagbomen en tourniquets. Als wij toch al naar die panden gaan voor de liftinstallaties, dan kunnen we deze zaken net zo goed direct meenemen. Voor de klant is dit ook beter, want zij kunnen meerdere zaken bij één partij onderbrengen.”

Samenwerking in de branche

Sinds kort is GPN Adviesgroep aangesloten bij de branchevereniging. Peter licht toe waarom het bedrijf deze stap heeft genomen: “Een belangrijke reden om lid te worden van VLR, is het samenwerken in de branche. Ik heb hier ideeën over, welke aan bod kunnen komen tijdens de ledenvergaderingen. Volgens mij opereren de liftbedrijven nog veel te solistisch. Zoals eerder gezegd hebben wij een motto. Van hieruit denken wij dat samenwerken en ontwikkelen een belangrijk devies is voor VLR. Daarbij kan je als branche dezelfde taal spreken en dit ook nadrukkelijk profileren. Het belangrijkste doel is om te leren van elkaar en te weten hoe andere branchegenoten over bepaalde zaken denken. Daarnaast vinden we het opleiden van personeel en het boeken van vooruitgang qua kennis in het besturen van de organisatie belangrijke onderwerpen.” Peter sluit het gesprek af met de volgende boodschap: “Door samen te werken, worden we beter en ons motto staat hierdoor al 13 jaar als een huis: ‘Als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen’.”

? Hulp nodig?