18 december 2019 1 min.

Vastzittende liftgebruiker snel geholpen door efficiënte telefoonverbinding

We denken er liever niet aan, maar er is een kans aanwezig dat gebruikers vast komen te zitten in een lift. Als liftmonteur is het jouw taak om zo snel mogelijk ter plaatse te zijn en de persoon te bevrijden. Gebruikers kunnen namelijk al snel in paniek raken op het moment dat de telefoon niet wordt opgenomen of als ze in de wacht worden gezet. Er is daarom een intercomsysteem op de markt waar een maximum van vier telefoonnummers in geprogrammeerd kunnen worden. Mocht de gebruiker tijdens het bellen in de wacht worden gezet of geen antwoord horen, dan kiest het systeem automatisch het volgende nummer totdat de oproep wordt beantwoord. Wanneer de telefoon wordt opgenomen, wordt eerst een opgenomen bericht afgespeeld waarin wordt gevraagd de locatie van de lift door te geven. Hierna kan het gesprek beginnen. Op deze manier kan het liftbedrijf direct bij het aannemen van de telefoon de locatie in het systeem invoeren en liftmonteurs in de buurt vinden om naar de locatie te sturen. Dit scheelt niet alleen veel tijd, maar het zorgt er ook voor dat de gebruiker zo min mogelijk zelf hoeft te doen en tot rust kan komen. Het systeem kan eenvoudig aan CCTV (closed-circuit television) worden gekoppeld. Zo kan de vastzittende gebruiker in de lift videocontact hebben met het liftbedrijf zonder dat de camerabeelden hiervoor publiekelijk worden uitgezonden of te ontvangen zijn.

Liftmonteurs in Nederland zijn continu bezig met het optimaliseren van het gebruiksgemak van liften. Wil jij ook werken in de lift- en roltraptechniek? Ga dan naar www.vlr.nl/werken-en-leren.

Pagina delen
Pagina delen
? Hulp nodig?