We willen er niet aan denken, maar het kan iedereen overkomen: vastzitten in een lift. We maken in Nederland miljoenen keren per dag gebruik van een lift waarbij in 50 gevallen sprake is van een liftopsluiting. Dit aantal valt relatief mee, maar voor de mensen die vast komen te zitten zorgt het voor een hoop stress. En bovendien kan het overal* gebeuren: op het werk, in het ziekenhuis, in hotels. Mensen raken vaak in paniek of proberen op eigen kracht zichzelf uit de lift te bevrijden. Zelfbevrijdingen en omstanders die zonder kennis van zaken proberen te helpen leiden tot risicovolle situaties en op zijn minst tot onnodige schade.

Bij een liftopsluiting zal er altijd snelle actie nodig zijn. Uiteraard kun je als gebouwbeheerder hulp van de brandweer inroepen. Het voordeel hiervan is dat de wachttijd dan nooit erg lang is. Na de bevrijding blijkt echter vaak dat er onnodige schade aan de lift is ontstaan. Een andere optie is het laten komen van een liftmonteur. Deze vakman zal geen onnodige schade veroorzaken, maar doet er vaak wel langer over om op de plek van bestemming te komen. Het risico van zelfbevrijding of paniek wordt groter naarmate de opsluiting langer duurt.

Het veilig en snel ingrijpen van eigen medewerkers
Als gebouwbeheerder wil je het risico en de overlast bij een liftopsluiting zoveel mogelijk beperken. De keus voor de derde optie bij liftopsluitingen ligt dan voor de hand: het laten trainen van eigen medewerkers om bij een liftopsluiting veilig te kunnen ingrijpen. Eigen medewerkers zijn al ter plaatse en dus snel bij de lift. Na een training weten zij ook hoe een bevrijding veilig kan worden uitgevoerd. Steeds vaker laten ziekenhuizen, woningcorporaties, hotels en andere organisaties met liften hun medewerkers certificeren voor liftbevrijdingen door een gespecialiseerde opleider. De training kan ook door cursisten zonder technische achtergrond prima worden gevolgd. Het resultaat van de trainingen? Deskundige medewerkers én opgeluchte liftpassagiers die uiterst tevreden zijn over de snelle actie van de gebouweigenaar.

Wil jij ook weten hoe je inspeelt op alle huidige en toekomstige ontwikkelingen in de lift- en roltrapbranche? Neem dan contact op met een van onze professionele liftbedrijven via www.vlr.nl/bedrijvengids.

* Liftopsluitingen zijn heel vaak het gevolg van externe oorzaken; stroomuitval, oneigenlijk gebruik, vandalisme etc. De kwaliteit van het onderhoud en de leeftijd van de lift spelen uiteraard ook een rol, maar zijn minder van invloed dan vaak wordt aangenomen.

Dit artikel is ingebracht door VLR-lidbedrijf Liftenland.nl.