In een liftcontract staat hoe vaak en wanneer er onderhoud aan de lift gepleegd moet worden. Wanneer het tijd is voor onderhoud, kan deze door de bewoners tijdelijk niet gebruikt worden. Door het van tevoren vastgestelde aantal onderhoudsbeurten kan het zijn dat de lift nog prima werkt, maar toch wordt stilgezet om onderhoud te plegen. Om dit te voorkomen, biedt een liftsensor met software de oplossing. Door het plaatsen van de sensor op de lift kan het aantal ritten worden geteld. De sensor kan zo voorspellen wanneer een lift onderhoud nodig heeft, waardoor de liftmonteur niet een vast aantal keren per jaar hoeft langs te komen. Naast het vaststellen van een onderhoudsbeurt kan de slimme software ook inzicht krijgen in storingen. De liftmonteur kan hierdoor veel eerder op locatie zijn, waardoor de lift sneller in gebruik kan worden gesteld. Want hoe vervelend is het voor een liftgebruiker als hij of zij in de ochtend haast heeft en erachter komt dat er onderhoud aan de lift wordt gepleegd, waardoor alsnog de trap gebruikt moet worden? De liftsensor verhoogt hiermee het woongenot door een hogere uptime. De nieuwe technologie draagt ook bij aan een duurzame toekomst. Liften geven nu namelijk zelf aan wanneer ze onderhoud nodig hebben, waardoor monteurs minder vaak op pad moeten. Dit draagt weer bij aan het verminderen van de filedruk, de CO2 uitstoot en uiteindelijk het werkgenot van de monteur.

Ook werken in de lift- en roltraptechniek? Ga dan naar www.vlr.nl/werken-en-leren.