Als gebouwbeheerder wil je je liften ook in coronatijd kunnen inzetten. Coronadeeltjes kunnen zich echter hechten aan materialen en hier enkele uren tot zelfs dagen op overleven, waardoor je als beheerder keuzes moet maken om de veiligheid en hygiëne in de lift te waarborgen. Liftbedrijven zijn de afgelopen tijd volop bezig geweest met het bedenken van innovatieve oplossingen om jouw lift coronaproof te maken.

Het wordt momenteel afgeraden om liftknopjes met de vinger in te drukken. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om hun elleboog, mouw of een voorwerp te gebruiken om de lift te bedienen. Toch zijn er ook digitale oplossingen in te zetten die veiliger zijn en bovendien geen schade aan de lift toebrengen. Hang bijvoorbeeld QR-codes op elke verdieping die liftgebruikers kunnen scannen om de lift contactloos op te roepen. Via hun telefoon kunnen ze vervolgens de gewenste verdieping selecteren.

Als gebouwbeheerder kun je ook zelf kiezen hoeveel passagiers je per liftcabine wilt toelaten en hoe lang de liftdeuren geopend blijven. Zo kun je gemakkelijker het maximale aantal personen per lift sturen en het voor gebruikers makkelijker maken om zich aan de regels te houden.

Tot slot is het ook mogelijk om in plaats van het gebruik van de smartphone om de lift te bedienen met contactloze elementen te werken. In dit geval hoeft de gebruiker het liftknopje niet in te drukken, maar volstaat het tot 3 centimeter benaderen van de bedieningselementen.

Inspelen op huidige corona-uitdagingen in de lift- en roltrapbranche? Neem contact op met één van onze professionele liftbedrijven via www.vlr.nl/bedrijvengids.