Paul van der Kwartel, bedrijfsleider Liften bij Strukton Worksphere, sloot zich onlangs als nieuw lid aan bij VLR. Van der Kwartel is geen onbekende binnen de branche. Zo werkte hij hiervoor 14 jaar bij Schindler, 3 jaar bij thyssenkrupp (nu TK Elevators Netherlands) en 15 jaar bij KONE. Na ruim 30 jaar te hebben gewerkt bij bedrijven die puur gespecialiseerd zijn in liften en/of roltrappen, kreeg hij 10 maanden geleden de mogelijkheid om bij een bedrijf met meerdere disciplines aan de slag te gaan. De discipline liften wilden ze graag opnieuw gaan uitvinden om hiermee een betere positie op de Nederlandse markt te verwerven. Van der Kwartel begon aan dit nieuwe avontuur, waarmee een deelname aan VLR volgens hem niet kon ontbreken. Wij spraken Van der Kwartel over zijn werkwijze binnen Strukton Worksphere, het vertalen van data naar dienstverlening en de meerwaarde van het lidmaatschap.

Eerlijkheid duurt het langst
Van der Kwartel brengt in zijn nieuwe functie een hoop kennis en ervaring vanuit vorige werkgevers mee. Volgens hem moeten ze binnen de liftafdeling van Strukton Worksphere eerst terug naar de basis. Zo moet je volgens Van der Kwartel realistisch blijven en vooral nadenken over wat je wel en (nog) niet kan: “We kunnen niet verwachten dat we ons opeens kunnen meten met de grote lift- en roltrapbedrijven. We moeten vooral datgene doen wat we kunnen en niet wat we graag zouden willen, want dat weten we maar al te goed. Als we onvoldoende het idee hebben dat we een opdracht tot een goed einde kunnen brengen, dan blijven we er met onze handen vanaf. Dan is een ‘nee’ een beter antwoord voor (a) de bescherming van de klant en (b) de bescherming van onszelf. Misschien is dit zakelijk niet de beste zet, maar ik geloof in één ding: eerlijkheid duurt het langst. Als ik vandaag een nee moet verkopen, dan is dit misschien over 6 maanden een ja en kan ik het ook daadwerkelijk waarmaken. Ik hecht veel waarde aan eerlijke dienstverlening en prijsvorming.” Van der Kwartel is nog maar net begonnen om de liftafdeling naar een hoger plan te tillen, maar benadrukt wel direct het ontwikkelpotentieel binnen het bedrijf: “Strukton Worksphere is toonaangevend in al haar diensten en activiteiten. Een voorbeeld hiervan is dat wij de Real Estate Future award 2020 hebben gewonnen voor meest digitale bouwbedrijf van 2020. Dit betekent niet dat we er nu zijn, maar het is zeker een aanmoediging om door te gaan. Bovendien hebben we samen met het Australische Willow de kennis gebundeld om de digitale dienstverlening naar nieuwe hoogten te brengen. De afdeling liften heeft dus absoluut ontwikkelpotentieel en lift momenteel al mee op de beschikbare ontwikkelingen, kennis, kunde en ervaring en past deze ook dagelijks toe. Strukton Worksphere is vanwege alle diensten en activiteiten uniek, aangezien we alle disciplines zelf in huis hebben om investeerders, ontwikkelaars, gebouweigenaren en gebruikers totaal te ontzorgen.”

De combinatie van data en vakmanschap
Net als binnen VLR staan digitalisering en veiligheid ook hoog in het vaandel binnen Strukton Worksphere. Volgens Van der Kwartel zijn er maar weinig branches waar zoveel aandacht is voor veiligheid, maar waar ook een enorme hoeveelheid continuïteit is. Of er nu sprake is van een hoog- of laagconjunctuur. Hij zou het geweldig vinden om binnen de branche samen op te trekken om liftgebruikers te ontzorgen en ze het vertrouwen te geven dat je met plezier in een lift kunt stappen. Daarnaast kaart hij de ontwikkelingen op het gebied van automatisering en digitalisering aan die binnen de branche een vlucht nemen. Het vertalen van deze data naar feitelijke dienstverlening heeft volgens hem niet alleen met de adoptie van de markt te maken, maar ook met die van de medewerkers: “De ideale combinatie is Internet of Things met de handen en de kennis van de monteur. Het is heel simpel: als de liftdeuren blijven pendelen, kan het apparaat dit niet zelfstandig oplossen. Dan zal er toch echt een monteur naartoe moeten. Wel gaat dit proces een stuk sneller omdat de monteur al van tevoren kan inzien waar het probleem ligt. Ik ben ervan overtuigd dat je altijd de vakkundigheid van mensen nodig blijft hebben om iets opgelost te krijgen. Dit proces zijn we binnen Strukton Worksphere aan het optimaliseren. Welke data komen eruit, wat zeggen deze data over het gebruik, de omgeving, de intensiteit en de kwaliteit van je product? En hoe vertaal je dit zo goed mogelijk naar je operationele club? Het gaat niet alleen om het verzinnen van nieuwe oplossingen, maar ook om het kunnen toepassen op je organisatie zodat men begrijpt wat het is.”

Elkaar versterken
Een van de dingen om terug te keren naar de basis, is volgens Van der Kwartel een lidmaatschap bij VLR. Volgens hem ligt er enorm veel kennis en kunde binnen de vereniging waar Strukton Worksphere veel van kan leren: “We willen als organisatie groter, maar ook wijzer worden. Ik weet niet of ik het goed verwoord of we eerst groter willen worden en dan wijzer, of andersom. Ik heb nu voor het laatste gekozen. Dit wil ik doen door de vergaderingen bij te wonen en dingen te leren en te evalueren, maar ook door sterk de voorkeur uit te spreken voor het platform dat we als branchevereniging kunnen hebben. De Technische Commissie (TC) vind ik ook een meerwaarde. Wij zijn veel te klein om dit alleen te regelen, dus waarom zou je het zelf ontwikkelen als je via deze weg door deelname en participatie informatie kunt verkrijgen dan wel vragen kunt stellen. Daarnaast willen we zelf ook een actieve bijdrage leveren. Zo gaan we vanuit onze bedrijfsorganisatie iemand voor de TC aandragen die als lid kan participeren, zodat ook wij onze ervaring met andere producten hierin mee kunnen nemen. Wij maken geen eigen product, maar zien en ervaren wel alle ontwikkelingen van andere partijen. Op deze manier kunnen wij de grote partijen ook van nieuwe informatie voorzien en kunnen we elkaar versterken.” Volgens Van der Kwartel is het goed om dicht bij het vuur te zitten en met elkaar vragen van de markt te beantwoorden op het moment dat je ze gesteld krijgt: “Ben je geen lid van de vereniging, dan gaat al deze informatie aan je voorbij en ben je niet op de hoogte van de laatste feitjes. Het is goed om op een professionele wijze contact met elkaar te houden.”

Meer weten over Strukton Worksphere? Kijk dan op www.struktonworksphere.nl.