Treinstations met een hoog risico op vandalisme krijgen extra camerabeveiliging bij de liften en roltrappen. Dit doet ProRail om vernielingen tegen te gaan. In totaal heeft de spoorbeheerder een lijst met vijftien stations, waar tientallen camera’s worden opgehangen. Het repareren van liften en roltrappen duurt op dit moment langer dan ProRail zou willen. Dit heeft te maken met de lange levertijden en personeelsgebrek. Zo moet eerst onderzoek gedaan worden naar wat er allemaal kapot is. Als vervolgens blijkt dat er meerdere onderdelen kapot zijn en één van deze onderdelen een lange levertijd heeft, dan loopt de hersteltijd op. Met name voor mensen met een mobiele beperking en ouderen is dit een doorn in het oog, aangezien beschikbaarheid van liften en roltrappen van essentieel belang is voor hen.

Maatregelen

Om de impact van onderdelentekorten te verminderen, neemt ProRail verschillende maatregelen. Een van deze maatregelen is het opbouwen van een voorraad door belangrijke onderdelen ruim van tevoren in te kopen. Daarnaast worden bij het vervangen van liften onderdelen uit de oude lift indien mogelijk hergebruikt.

Bovendien werkt ProRail aan de implementatie van een monitoringssysteem in stationsliften, waardoor eventuele defecten direct worden gedetecteerd. Het doel is om reizigers in de toekomst de mogelijkheid te bieden om in de reisplanner te zien wanneer liften en roltrappen niet functioneren. Als er een lift defect is of stilstaat vanwege onderhoud, wordt deze door ProRail voorzien van een gele waarschuwingssticker met uitleg. Hierop staat vermeld dat mensen die afhankelijk van de lift zijn, contact op kunnen nemen met NS voor een passende oplossing. Daarnaast zijn de liften op de stations ook voorzien van een blauwe sticker waarop een telefoonnummer vermeld staat om defecte liften te melden.

Bron: ProRail