Michel Hof, directeur van Liftcentraal, besloot net als zijn opa en vader de liftbranche in te gaan. Toen zijn vader het bedrijf uiteindelijk verkocht, begon Hof in 1991 voor zichzelf en richtte All-in Liften op. Ondanks het succes bleek er voor Hof nog een grotere droom te zijn, namelijk het starten van een jachtbouwbedrijf. In 2010 besloot hij daarom zijn liftbedrijf te verkopen en zich te verdiepen in het bouwen van en handelen in boten. Vier jaar geleden, toen contacten van Hof voor advies van hun liftinstallatie bij hem aanklopten, kwam zijn interesse voor het liftenvak weer terug. Want zit je eenmaal in de liften, dan kom je er nooit meer uit! Wij spraken met Hof over het nastreven van kwaliteit, het aantrekken van de juiste mensen en de ontwikkeling van Liftcentraal.

Investeren in kwaliteit
Het hoofddoel van Hof in zowel de liftbranche als het werk in zijn jachtbouwbedrijf is het leveren van kwaliteit. Ondanks dat Hof met zijn boten op beurzen heeft gestaan en diverse prijzen heeft gewonnen, heeft dit echter niet tot grote verkopen mogen leiden. Volgens Hof hangt het ook erg van de klant af in hoeverre deze wil investeren in je product of dienst: “Een bedrijf dat eigenaar is van het pand en dus ook van de lift, wil sneller in kwaliteit investeren dan bijvoorbeeld een aannemer die de sleutel na een jaar alweer overdraagt.”

Heb je de juiste mensen, dan komt de handel vanzelf
Volgens Hof is het probleem niet om business binnen te halen, maar om de juiste mensen aan te trekken die het werk ook nog goed kunnen uitvoeren. Liftcentraal is nog een klein bedrijf in opbouw, waar nu acht medewerkers werken. Het team werkt goed, maar Hof zou nog wel twee tot drie goede mensen in dienst willen nemen: “Het maakt voor mij niet uit of ze het vak nog niet beheersen, want dat kunnen wij ze wel leren. Wel moeten het veelzijdige jongens zijn, aangezien wij niet met een eigen product werken en alleen producten onderhouden die door een ander gebouwd zijn. We zijn van plan om een interne leerschool op te zetten waarbij we producten in onze hal plaatsen waar je storingen in kunt simuleren, zodat je de verschillende systemen in je eigen schooltje open kunt schroeven. Dit bouwen we langzaam op.”

Hof hoopt dat steeds meer jongeren voor het liftenvak kiezen, juist omdat het zo’n veelzijdig vak is. De ene keer heb je met hydrauliek en elektrische apparatuur te maken, terwijl je de andere keer sleutelt aan zware industriële liften of stalen schachten bouwt. “Als liftmonteur kom je op bijzondere plekken, zoals luxe jachten met gouden kranen en de Europe Container Terminals op de Maasvlakte, waar zeecontainers van grote zeeschepen worden afgehaald met kranen van 60 meter hoog en machinisten omhoog worden gebracht in liftjes. Maar denk ook aan voedselliftjes in restaurants, goederenliften voor supermarkten en hotels in Amsterdam met gouden knopjes waar je bijna op je sokken naar binnen moet. Je komt overal en dat maakt de branche bijzonder. Monteurs moeten dit in de praktijk ervaren om er écht een goed beeld van te krijgen”, aldus Hof.

Volop in ontwikkeling
Liftcentraal werkt met een jong team dat de ruimte krijgt om bij te dragen aan de ontwikkeling van het bedrijf. De procedures die het bedrijf in de toekomst gaat voeren, moeten nog bedacht worden. Voor veel jongens is dit nieuw. Hof vertelt over zijn aanpak: “We organiseren ingenieursvergaderingen waarbij ik de jongens de kans geef om te vertellen wat zij vinden dat beter kan of anders moet. Ze komen dan met voors en tegens. Het bedenken van deze procedures duurt wel een paar jaar. Veel zaken zijn nog niet geregeld, dus dat moet je wel leuk en uitdagend vinden.”

Voor Hof hoeft het bedrijf niet heel groot te worden, maar moet de kwaliteit wel gewaarborgd blijven en moeten afspraken nagekomen worden. “Ook een negatief bericht moet je kunnen communiceren. Indien je bijvoorbeeld nog geen informatie voor de klant hebt, kun je deze wel op de hoogte brengen van de status. Of denk aan belafspraken die je dan ook daadwerkelijk nakomt. Het lijkt zo simpel, maar het moet wel in je DNA zitten. Je zit dan nog in het voortraject en bent nog geen eens aan het sleutelen aan de lift, maar je staat wel direct 1-0 voor of 1-0 achter”, aldus Hof.

Meerwaarde van het VLR-lidmaatschap
Hof koos ervoor om met zijn nieuwe bedrijf Liftcentraal opnieuw voor het VLR-lidmaatschap te kiezen. Naast de professionaliteit die met het lidmaatschap gepaard gaat, was aansluiting bij het netwerk ook een reden voor Hof om deze beslissing te nemen: “Ik ben met Liftcentraal opnieuw lid geworden van VLR, omdat het een grote en professionele branche is waar je kennis en ervaringen met vakgenoten kunt uitwisselen en elkaar zo verder kunt brengen. Bovendien kun je gebruik maken van de voorwaarden die VLR ter beschikking stelt, zoals de servicevoorwaarden. Daarnaast vind ik het waardevol om als lidbedrijf bij VLR advies op te vragen wat we in een bepaalde situatie het beste kunnen doen.” Hof is voornemens om de aankomende tijd een steentje bij te dragen aan de vereniging: “Ik wil graag meepraten over wat er in de branche gebeurt en gezamenlijk goede monteursopleidingen opzetten. We zijn op dit moment nog een klein bedrijf, maar hebben wel de ambitie om te groeien. Zodra we over meer medewerkers beschikken, ben ik ook bereid om mankracht vrij te maken en dit binnen VLR aan te bieden.”