Gebouwbeheerders schakelen steeds vaker de hulp van monteurs in om technische ondersteuning te krijgen. Liftmonteurs ontwikkelen tools om inzicht en overzicht te krijgen in de status van de lift- en/of roltrapinstallatie. Het bedrijf plaatst een universele controller bij de installatie die de gegevens doorstuurt naar een online beheersysteem waar zowel de monteur als de gebouwbeheerder bij kunnen. Door de controller is precies te voorspellen wanneer het juiste moment is aangebroken voor de monteur om onderhoud te plegen.

Voorspelbaar onderhoud wordt ook in de lift- en roltrappenwereld steeds vaker toegepast. Via een webbased installatiebeheersysteem komt data binnen die de liftmonteur op elk moment van de dag inzicht geeft in de status van de installatie. Het beheersysteem kan naast de registratie van bezoeken (ritten) en storingen ook nauwkeurig de richtingverandering, deurbewegingen per stopplaats, deurcycli per stopplaats en stops per stopplaats registreren. Ook geeft het systeem toegang tot keuringsrapporten, buitenbedrijfstellingen en certificaten. Op basis van deze data kunnen vooropgestelde onderhoudscontracten aangepast worden als blijkt dat het aantal ritten bijvoorbeeld minder is dan vooraf ingeschat. Daarnaast moeten alle monteurs en installateurs die werkzaamheden aan de installatie uitvoeren, zich via de controller aan- en afmelden. Zo kan inzichtelijk worden gebracht hoe vaak, hoe lang en welk onderhoud er aan de installatie is gepleegd en kunnen storings- en reparatiefacturen nauwkeuriger opgesteld worden.

Om aan alle vraag te voldoen zijn er steeds meer lift- en roltrapmonteurs nodig in Nederland. Lijkt het jou een mooi beroep? Kijk dan op www.vlr.nl/werken-en-leren.

Dit artikel is ingebracht door VLR-lidbedrijf DLR Adviesgroep B.V.