In 2050 bereikt de wereldpopulatie 10 miljard mensen. 70% van deze mensen leeft in een stedelijke samenleving. Door allerlei nieuwe technologieën zoals Artificial Intelligence (AI), Internet of Things (IoT) en 5G worden onze steden steeds slimmer en spelen ze een zeer bepalende rol in de leefbaarheid. Ook voor liften is het van belang dat ze klaar zijn voor deze digitalisering, waardoor ze mee kunnen in een veranderende omgeving. Wanneer een lift eenmaal geïnstalleerd is, blijft deze namelijk enkele decennia bestaan. Je moet als gebouweigenaar of – beheerder dus al in een vroeg stadium nadenken over het kiezen van de juiste lift, de techniek en de systemen. Liften moeten daarnaast ook eenvoudig aan te passen zijn aan de veranderende vraag en te verbinden zijn aan andere digitale systemen in het gebouw. Of wat te denken van het personaliseren van je lift of het voorspellen van onderhoud? Deze aanpassingen zorgen niet alleen voor oneindig veel mogelijkheden, maar verbeteren ook de liftbeleving van de gebruiker.

Personalisering in een publieke omgeving
Het personaliseren van een lift draagt bij aan de positieve liftbeleving van liftgebruikers. Kleine aanpassingen maken het prettiger om in een gebouw te wonen of werken. Denk daarbij aan het gebruik van licht, geluid en visuele media. Door slimme liften in te zetten die herkennen wie er in de lift staan, kun je als gebouwbeheerder of -eigenaar een extra service bieden. Door herkenning van bewoners in een wooncomplex of kantoorpand kan de lift namelijk automatisch naar de juiste verdieping afreizen. Met name wanneer iemand minder ziet of hoort, kunnen deze nieuwe digitale mogelijkheden begeleiding bieden door middel van geluid of licht. Zo kun jij als eigenaar of beheerder het verschil maken.

Verder dan verbinding tussen verdiepingen
Het voorspellen van liftonderhoud is tegenwoordig erg belangrijk geworden. Waar het voorheen normaal was dat een lift lange tijd buiten werking was, vervang je tegenwoordig al een onderdeel voordat het kapot is. Liften staan in verbinding met onderhoudsbedrijven, zodat er precies kan worden bijgehouden of de lift nog goed functioneert. Dit wordt gedaan door het gebruik van sensoren om de verbinding met buiten te verbeteren. Door als gebouweigenaar of -beheerder samen met een liftonderhoudsbedrijf te kijken naar de mogelijkheden, kun jij toegevoegde waarde bieden aan de liftgebruikers.

Meer weten over de nieuwste technologieën op het gebied van liften en roltrappen? Ga dan naar www.vlr.nl/kennis-en-innovatie.