Inzicht in en toegang tot relevante en ‘real-time’ gegevens is een onlosmakelijk onderdeel van ons leven geworden, zowel zakelijk als privé. De registratie van operationele en technische gegevens voor liften gebeurt momenteel via een papieren logboek. Hierin kan een medewerker van een onderhouds- of keuringsbedrijf informatie inzien en aantekeningen maken. Ter vergroting van de efficiëntie en toegankelijkheid van het Liftboek, is door de VLR in 2017 het voortouw genomen om een digitale variant te ontwikkelen; het Digitaal Logboek. Na een strategische ontwerpsessie is het initiële format ontwikkeld en is Laméco als ontwikkelpartner gekozen voor de technische realisatie. De organisatie en aansturing werd ondergebracht bij SBCL. Het momentum bleek echter niet perfect, niet in de laatste plaats door de alles verstorende impact van corona. Begin 2022 beleeft het Digitaal Logboek een nieuwe impuls vanuit SBCL en is Collabry als partner aangetrokken om het Digitaal Logboek te optimaliseren en gebruik gereed te maken. Er is gekozen voor een projectmatige aanpak, inclusief een pilotfase waarin de technische en functionele werking van het Digitaal Logboek wordt getoetst.

Ambitie en uitgangspunten

Het is de ambitie om aan het eind van het project het overgrote deel van de aan de branche gerelateerde bedrijven aangesloten te hebben op het Digitaal Logboek als waardig alternatief op een deel van het huidige papieren Liftboek. De huidig tot stand gekomen versie (1.1) van het Digitaal Logboek wordt tijdens het project gehanteerd en ondervangt bij aanvang minimaal de basisgegevens van het huidige liftboek zoals:

• Stamgegevens installatie
• Operationele gegevens beurten/bezoeken (logs)

Planning en stappen

Na het plan van aanpak, de informatiesessies, de inventarisaties en het opstellen van dataflows & testscenario’s, zitten we nu midden in de pilotfase. De kerntaak van de pilotfase is om de technische en functionele werking van het Digitaal Logboek te testen alsook de gebruiksduidelijkheid ervan. Het is dan ook goed mogelijk dat de huidige versie wordt aangepast naar aanleiding van deze testbevindingen zodat het (nog) beter aansluit op de operationele realiteit. De eerste bevindingen komen nu naar voren en zien er veelbelovend uit. Binnenkort hopen wij dan ook de pilotfase te kunnen evalueren. Na een (succesvolle) pilotfase wordt dan de uitrolfase voorbereid. Het project staat officieel gepland tot eind 2022 (zie inzet) met voorbehoud van eventuele bevindingen met een (te) grote impact. Het ultieme doel is natuurlijk een best passende digitale oplossing met dito support te bieden. Het Digitaal Logboek zal in ieder geval op korte termijn beschikbaar zijn.

Toekomst

Met deze geoptimaliseerde versie van het Digitaal Logboek is het streven om het overgrote deel van de liftonderhoudsbedrijven en keuringsinstanties aan te laten sluiten. Het is in dit kader goed om te beseffen dat het niet de insteek is om op korte termijn het papieren Liftboek volledig te vervangen. Wel zijn er al ideeën over potentiële verdere ontwikkelingen na de lancering binnen de Nederlandse markt. Een toereikende en breed gedragen oplossing zal, hoewel in initiële opzet uitgerust met basale functionaliteiten, op termijn kunnen uitgroeien tot een hoogstaande oplossing met een de facto (industrie)standaard in het vizier. Daar wil iedereen toch mee werken?