FAQ over telefoonverbinding met liften

In april 2017 heeft KPN een bericht uitgestuurd dat KPN het vaste telefonie netwerk moderniseert en op termijn stopt met het aanbieden van vaste telefonie diensten (PSTN/ISDN). Dit heeft veel gevolgen voor de alarmsystemen in liftinstallaties. Middels deze FAQ willen we jullie van een aantal zaken op de hoogte stellen.

Ik heb te horen gekregen dat mijn vaste telefoonlijn per 1 september 2019 komt te vervallen. Kan ik straks de spreekluisterverbinding in de lift nog wel gebruiken?

Als deze is verbonden met een vaste telefoonlijn is deze per de opgegeven datum niet meer bruikbaar.

Heeft een niet werkende spreekluisterverbinding consequenties? Iedereen heeft tegenwoordig toch een mobiele telefoon op zak?

Als je in de lift staat neemt het bereik van mobiele telefonie enorm af, doordat de kooi van de lift van metaal is en het signaal afsluit. Er kan niet met zekerheid gezegd worden dat er voldoende bereik in een liftkooi is. Om die reden is een werkende spreekluisterverbinding in nieuwe liften vanaf 1998 verplicht gesteld. Voor oudere liften is dit een aanbeveling ven de Europese Commissie. Als er een spreekluisterverbinding in een lift zit moet deze ook werken. Werkt deze niet bij de liftkeuring, dan zal de lift worden afgekeurd en mag deze niet in bedrijf zijn. Tijdig een alternatief zoeken is van groot belang.

Komen alle vaste lijnen per 1 september te vervallen?

Vanaf 1 september 2019 zullen enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN niet meer beschikbaar zijn voor klanten van KPN en van KPN Wholesale.

De ISDN15/20/30 worden vooralsnog gecontinueerd en tot 1 januari 2021 blijven worden ondersteund. Hoe weet ik wat voor ISDN lijn ik heb?

Als je een analoge telefoonlijn hebt, dan heb je maar één telefoonnummer. Als je een ISDN telefoonlijn hebt, dan kun je tot vier telefoonnummers hebben. Er zit meestal een Quatrovox, Duovox of Webvox aan een ISDN lijn gekoppeld. Mocht je door deze informatie nog niet weten over welk type telefoonlijn je beschikt, dan kun je met de KPN klantenservice bellen op 0900 0244 (10 cent per minuut). De klantenservice kan je meteen vertellen of je een analoge of ISDN telefoonlijn hebt. Het is handig om de factuur bij de hand te houden.
(bron www.internetwaanzin.nl)

Is VoIP een alternatief?

In veel gevallen wordt Voice over IP (VoIP) genoemd. Eigenlijk is dat bellen over internet. Omdat de communicatie apparatuur in de lift heel anders werkt, is de kans op storingen groot. Ook gebeurt het veel dat internet verbindingen wegvallen bij stroomuitval. En juist dan wil je verbinding uit de liftkooi met de servicedienst van je liftbedrijf. De Technische Commissie van de VLR vind VoIP te onzeker en instabiel op cruciale momenten en raadt dit daarom af.

Is GSM een goede optie?

GSM wordt door de Technische Commissie van de VLR op dit moment gezien als de meest betrouwbare oplossing als alternatief voor vaste lijnen. Het Europees parlement onderzoekt op dit moment of het via wetgeving kan worden geregeld dat providers toegang moeten geven op elkaars netwerk in geval van storing.

Meer informatie?

Neem contact op met je liftonderhoudsbedrijf of liftadviseur.

2018-07-01T09:26:04+00:001 juli 2018|