VLR-lidbedrijf Otis heeft hard gewerkt aan het realiseren van de nieuwe Gen360-lift die op alle fronten klaar is voor een digitale en nog ruimtebesparendere toekomst. De keurende instantie Liftinstituut verzorgde de typegoedkeuring voor Europa én de eerste ingebruiknamekeuringen in Nederland.

Volgens Otis-medewerkers Alex Saueressig en Ronald Egbers is de Gen360 niet zomaar een lift: “Het is een digitaal platform voor verticale mobiliteit. We hebben het design opnieuw uitgevonden, net als de service, de manier van beveiligen en de beleving in de lift. Om met het design te beginnen: voor architecten is de kop van de liftschacht vaak een sta-in-de-weg. Met de Gen360 houden we die dakopbouw veel lager. Daardoor kan de architect mooiere gebouwbanden maken. Met de MICA-uitvoering van de Gen360 is het zelfs mogelijk om uitsteeksels op het dak te vermijden. De monteur kan bij deze uitvoering het onderhoud namelijk vanuit de liftkooi uitvoeren. Daarvoor kan hij het dak van de liftkooi laten zakken. Zo is het veiligheidshekje boven op de liftkooi niet meer nodig.”

Remote support

Als het gaat om service en onderhoud, heeft de nieuwste Otis-lift veel te bieden. Ronald: “De Gen360 beschikt over verschillende camera’s op de kooi en onder de kooi. Bij een storing kan de remote servicemonteur nu bijvoorbeeld op afstand zien of de grendels zijn gevallen en hoe ze zijn gevallen. Ook voor de servicemonteur op locatie hebben de camera’s voordelen. Die kan bijvoorbeeld via het scherm zien hoe de liftput erbij ligt. Is er niet of nauwelijks sprake van vervuiling, dan hoeft de monteur de put niet in. Dat scheelt tijd en het is een ‘onveilige’ handeling minder.”

Ook op het vlak van IoT (Internet of Things) maakt Otis een sprong voorwaarts: “Konden we voorheen op afstand alleen in de besturing kijken, nu kunnen we via trillingsensoren bijvoorbeeld zien hoe goed de deuren open en dicht gaan. Op basis van deze informatie kunnen we onze monteurs doelgerichter aansturen. Moet er direct een monteur heen? Of is er sprake van minder spoed? Zo kunnen we klanten die met spoed op ons zitten te wachten, sneller van dienst zijn.”

Positieve liftbeleving

De Gen360 is beschikbaar met tal van extra’s die een positieve beleving in de lift bevorderen. “Met eCall kun je de lift via een app bedienen. Zo kun je de lift al naar je toehalen als je nog in de parkeergarage loopt. Verder beschikt de lift over een groter eView-beeldscherm. Kon de gebouwbeheerder hier eerst alleen tekst en foto’s laten zien, nu kun je er ook video’s tonen.”

Meer informatie over de Gen360 is te vinden op: www.otis.com.