Heel Nederland probeert tijdens de coronacrisis zoveel mogelijk thuis te werken om verspreiding van het virus te voorkomen. Voor een aantal beroepen die essentieel zijn om Nederland draaiende te houden, zoals de gezondheidszorg, is dit niet mogelijk. Zij zijn daarom aan de lijst met cruciale beroepen toegevoegd. Ook lift- en roltrapmonteurs staan op deze lijst. Zonder goedwerkende lift- en roltrapinstallaties kunnen personen namelijk niet meer hun huis uit of een andere bestemming bereiken. Hoe doen deze monteurs hun werk tijdens corona, met welke maatregelen moeten zij rekening houden en waar lopen ze in hun werkzaamheden tegenaan? VLR sprak vier enthousiaste monteurs van vier verschillende lidbedrijven om een beter beeld te krijgen hoe zij de impact van corona in hun dagelijkse werk ervaren.

Remco Moerman – ORONA – Reparatiemonteur liften en roltappen – Sinds 2011 in het vak

Remco Moerman merkt wel degelijk verschil in de manier waarop hij zijn werkzaamheden tijdens de coronacrisis uitvoert. Met name het zorgen voor voldoende afstand is een belangrijk onderdeel van zijn werk om de veiligheid te kunnen garanderen: “Ik houd er in mijn werk rekening mee dat er voldoende afstand is tussen mijzelf en de omstanders. Waar ik standaard een barrière om mij heen bouw, doe ik dit tijdens de crisis nog zorgvuldiger. Als ik in de lift sta zet ik mijn gereedschapstas voor de ingang zodat het duidelijk is dat men er niet bij in moet stappen. Met hoeveel personen men in de lift stapt als ik er niet ben, dat is en blijft de verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf. Tegelijkertijd zorg ik er wel voor dat ik mijn werk veilig kan blijven doen. Zo hebben wij desinfectiegel en latex handschoentjes gekregen en instructies hoe in de praktijk met deze situatie om te gaan. Daarnaast draag ik een hesje waar anderhalve meter afstand op staat. Ik draag hem steeds vaker, omdat ik merk dat mensen steeds dichter bij elkaar komen.”

De verantwoordelijkheid die de gebruiker heeft om zich aan de adviezen te houden, heeft de klant om deze adviezen goed over te brengen. Moerman ziet tijdens zijn werkzaamheden dat dit prima geregeld is: “Klanten plaatsen voetstappen op de vloer, posters met adviezen in de lift en stickers met het maximale aantal toegestane personen. Dit is de verantwoordelijkheid van de klant, want het is hun eigen liftinstallatie. Wel geven we als monteurs vanuit ORONA stickers aan de klanten die zij in de lift kunnen plakken met veiligheidstips voor het gebruik van de lift.” Tijdens zijn dagelijkse werkzaamheden komt Moerman ook beperkingen tegen: “Afgelopen weekend had ik een klus in een parkeergarage van een winkelend gebied. Toen ik beneden aankwam, belandde ik in een mensenmassa waar ik geen kant op kon. Ik heb toen een risicoanalyse gemaakt, ben weer naar boven gegaan en op een ander moment teruggekeerd. Een andere bijkomende belemmering is dat de openbare toiletten in bijvoorbeeld restaurants zijn afgesloten. Dit zijn toch omstandigheden waar je tijdens je dagelijkse werk nu rekening mee moet houden.”

Stephan Wieske – Mitsubishi Elevator Europe – Servicespecialist liften – Sinds 2002 in het vak

Stephan Wieske is blij dat hij als servicespecialist nog mag werken en in deze tijd een inkomen heeft. Tegelijkertijd staat hij dagelijks midden in het risicogebied en zorgde dit met name in de eerste week voor de nodige aanpassingen in zijn werkwijze: “De eerste dagen vond ik het spannend om mijn werkzaamheden uit te voeren. Ik durfde nog geen eens mijn boterham aan te raken, omdat ik dan bang was dat er toch iets op mijn handen zou zitten. Ik moest mijn werkbonnen ook dagelijks afhandelen, zodat ze vanuit het bedrijf precies konden zien bij welke klanten ik was geweest. Wanneer ik thuis kwam, ging ik via de achtertuin naar binnen en deed ik mijn werkkleding in een vuilniszak. Ik waste vervolgens mijn handen bij het tuinkraantje en stapte direct onder de douche. Het virus kan ook op drukknoppen en op de vloer van de kooi zitten en daar enkele dagen op overleven. Dan ga je daar toch wel een beetje krampachtig mee om. Of wat te denken van gereedschap die je even op de grond neerlegt of een telefoontje die je tijdens je werkzaamheden moet opnemen? Die moet je na gebruik ook direct weer ontsmetten. Zo ben je er eigenlijk continu mee bezig.”

Wieske, die het persoonlijke contact met de klant een van de leukste dingen in zijn werk vindt, merkt dat dit contact behoorlijk is veranderd: “Van de week ging ik naar een nieuwe klant toe. Het eerste wat ik deed was mijn hand uitsteken. Het is zo’n automatisme dat je iemand die je niet kent wilt begroeten. Dit vergt wel een behoorlijke aanpassing in je eigen gedrag. Tijdens het gesprek stonden we vervolgens zo ver van elkaar weg dat het al snel onpersoonlijk wordt. Ik merk wel dat dit iets met mij doet.” Wieske merkt daarnaast dat veel klanten ook vragen stellen over aangepaste programmering en signalering. Als liftbedrijf proberen ze hier zo goed mogelijk op in te spelen: “Klanten willen een aangepaste programmering om ervoor te zorgen dat er telkens maximaal twee liftgebruikers mee kunnen. Onze engineers proberen alle aanvragen te verwerken, maar er kwam zoveel binnen dat ze inmiddels een standaard oplossing proberen te vinden die voor de meeste liften toepasbaar is. Daarnaast adviseren we klanten zoveel mogelijk beschermende middelen te gebruiken en grote posters met adviezen op te hangen om gebruikers hierop te wijzen.”

Remco Oosterom – Thyssenkrupp – Servicetechnicus liften – Sinds 2009 in het vak

Remco Oosterom merkt in zijn werk wel degelijk de impact van de coronacrisis. Zo kon hij een lange tijd wegens besmettingsgevaar niet bij verzorgingshuizen naar binnen en kon hij niet bij bedrijven terecht omdat deze gesloten waren. Normaal gesproken assisteert Oosterom monteurs op locatie wanneer ze er zelf niet uitkomen door hen te begeleiden. Nu is het echter lastig om hier voldoende afstand bij te bewaren. Vanuit het liftbedrijf kreeg hij adviezen mee hoe hij zijn werk alsnog veilig kon blijven uitvoeren: “Vanuit het bedrijf hebben we alcoholische desinfectie, mondkapjes en handschoenen meegekregen. Vaak merk ik dat de klant ook beschikt over dergelijke middelen. Daarnaast nemen we altijd waarschuwingsstickers mee om anderhalve meter afstand te houden en overleggen we met de klant of we deze mogen plaatsen”.

Oosterom merkt daarnaast dat klanten met andere vragen naar hem toekomen. Zo vragen ze bijvoorbeeld of de ventilatie voldoende is, terwijl hij hier normaal nooit opmerkingen over krijgt. De klant let dus veel meer op en houdt zich ook strikt aan de regels. Hij vertelt over een aantal aanpassingen die klanten op dit moment aanvragen: “Veel klanten hebben liften met destination control die berekend zijn om tussen de 10 en 14 personen per keer mee te nemen. Nu willen klanten dat er maar twee personen per keer meekunnen. Wij kijken dan of we de lift zo kunnen aanpassen dat deze met twee passagiers weggaat en dat de volgende lift dan alweer komt. Er zijn ook klanten die één vleugel gebruiken voor opwaartse liften en de andere voor neerwaartse. In dat geval vragen ze of bepaalde drukknoppen uitgeschakeld kunnen worden. De vervoerscapaciteit gaat wel verloren als je een lege lift naar beneden laat gaat, maar tegelijkertijd willen we het aantal besmettingen zoveel mogelijk voorkomen”.

Jerry Flamand – Schindler – Servicetechnicus roltrappen – Sinds 2007 in het vak

Jerry Flamand vertelt dat hij in dit vak wel degelijk risico loopt. Waar het de eerste weken nog doodstil was op straat, merkt hij inmiddels dat het een steeds grotere uitdaging wordt om mensen op afstand te houden: “In het begin waren de meeste winkels dicht en is het dus moeilijk om naar een klant te gaan om onderhoud aan de roltrap uit te voeren. Zo hebben we aardig wat afmeldingen gekregen van bijvoorbeeld bekende kledingwinkels. Maar ook openbare ruimtes zoals cruise terminals waren volledig afgesloten. Bij de plekken waar ik wel mocht komen, paste ik mij aan. Ik neem altijd beschermingsmiddelen zoals desinfecterende handschoenen en gel, maskers en een gelaatsscherm voor op de stations mee. Ook hebben we een hesje om aan te doen met anderhalve meter afstand erop. Deze is met name van belang op stations, waar wij ook onze werkzaamheden aan de roltrappen hebben. Deze middelen worden vanuit Schindler ter beschikking gesteld om werknemers te beschermen tegen het virus, maar vaak krijgen we ook regels van de klant mee zoals ProRail en de NS. Dit is niet meer dan normaal. De klant is koning en die bepaalt hoe wij ons moeten gedragen bij de klant. Ik voel me met deze middelen veilig, maar we moeten alsnog uitkijken dat mensen niet te dichtbij komen. Je houdt je zelf aan de regels en als anderen dat niet doen, dan vind ik dat wel eng. Zo hadden we laatst een zwerver op een bepaalde locatie die continu vlak in onze buurt zat te hoesten. Dan vraag je toch even of hij aan de kant wil gaan. Op dat moment slik je wel even, werk je op dat moment even niet prettig en desinfecteer je jezelf extra. Die zwerver of dakloze kan er verder weinig aan doen. Hij is ook onderdeel van onze maatschappij en heeft hulp nodig. Deze verantwoordelijkheid ligt dan ook weer bij onze regering”.

Flamand vertelt dat het een stuk rustiger is wat betreft storingen. Zo zat er zelfs een week tussen dat er helemaal geen enkele storing was. Waar het in het begin van het jaar soms nog erg druk was, is er nu wat meer ruimte en dus tijd voor de klant. Wel verwacht Flamand dat er op een gegeven moment weer een piek komt met klanten die hun onderhoud in deze periode hebben uitgesteld. Deze drukte merkt hij de laatste weken ook al: “Vorige week moest ik voor een storing naar een winkel, maar ik merkte dat de parkeergarage al helemaal volstond toen ik aankwam. Ik liep vervolgens door de winkelstraat en merkte dat hier ook alweer heel veel mensen rondliepen om te shoppen. Dan heb ik wel even iets van: ga niet onnodig shoppen, een jurk of jas kan na de crisis ook wel gekocht worden. Daarnaast merk ik een vertraging in de levering van spullen zoals smeerolie. Maar, ik heb het geluk dat ik met mijn werk het huis nog uit kon en kan, heb dus sociale contacten en kan mijn werk nog doen. Daar ben ik al erg blij mee!”

Net zoals lift- en roltrapmonteurs ervoor zorgen dat gebruikers veilig de lift en roltrap kunnen gebruiken, zo zorgen onze lidbedrijven voor de veiligheid van hun medewerkers.