Bennet Ahrens (ThyssenKrupp) over het stimuleren van innovaties

Bennet Ahrens is sinds juli 2017 algemeen directeur bij ThyssenKrupp Liften. Elf jaar geleden besloot Bennet voor ThyssenKrupp te gaan werken, omdat de organisatie naast het leveren van een technisch product ook direct services biedt aan de klant. Wij spraken met Bennet over het delen van kennis en ervaringen in de liftenbranche, het voorop stellen van klantwensen en het stimuleren van nieuwe innovaties.

Inzicht in het gehele werkveld
Bennet Ahrens is al sinds het begin van zijn carrière actief in de liftenbranche. “Na mijn studie Industrial Engineering ben ik direct bij ThyssenKrupp in dienst getreden en heb ik diverse functies morgen vervullen”, aldus Ahrens. “Bij ThyssenKrupp werken in totaal zo’n 50.000 medewerkers verdeeld over 150 landen met een omzet van 7,7 miljard. Ik heb ervoor gekozen om bij ThyssenKrupp aan de slag te gaan, omdat je het hele werkveld kunt overzien.”

Kennis en ervaringen delen
Het delen van expertise staat volgens Ahrens hoog in het vaandel bij ThyssenKrupp. “Ik ben met name trots op onze medewerkers en hun technische kennis”, zegt hij. “Bij buitensporige problemen hebben onze monteurs de mogelijkheid om de expertise van het International Technical Services (ITS) netwerk te raadplegen. Bij ITS is alle kennis en ervaring van 3rd party liftspecialisaties samengebracht. Daarnaast leveren wij vanuit ITS Manchester ondersteuning om de liften van andere leveranciers te onderhouden.” Ahrens vertelt: “Ik denk dat we onze marktkennis nog beter kunnen benutten als wij beter samenwerken met VLR om de hele liftenbranche op een hoger niveau te brengen en ons continu te blijven verbeteren. Door de kennis die binnen VLR ligt, kunnen we elkaar zeker adviseren en verder helpen.”

De klant is koning
“Wij vinden het belangrijk om hoge kwaliteit producten en services te leveren”, zegt Ahrens. “Daarnaast zijn we een flexibele organisatie om aan de wensen van onze klanten te voldoen, gericht op de totale levensduur van de installatie. Een goede communicatie naar de klant is daarvoor essentieel. Dit betekent voor ons dat de afspraken die wij maken ook worden nagekomen.”
De aanstaande wereldwijde digitale- en technologische ontwikkelingen hebben direct invloed op onze branche. Zo vertelt Ahrens: “Als ThyssenKrupp spelen wij met onze producten direct in op deze ontwikkelingen. Het is daarom belangrijk deze ontwikkelingen proactief te benaderen. Zo kunnen wij met onze innovatie MAX van reactief naar preventief en voorspellend onderhoud.”

Stimuleren van nieuwe innovaties
Om in te spelen op industrie 4.0 is ThyssenKrupp specifiek bezig met het ontwikkelen van nieuwe innovaties. “We weten niet hoe de komende tien jaar er uit gaan zien, maar wij weten wel dat wij hierin voorop willen lopen. Voorbeelden hiervan zijn MAX, Accel, de HoloLens en MULTI. Met MAX zijn wij in staat onderhoud te voorspelen, met de HoloLens kun je digitaal een lift inmeten of digitale- en visuele ondersteuning krijgen, en met de Accel hebben wij mogelijk het nieuwe transportsystem voor de middellange afstand in een stedelijke omgeving voorhanden. MULTI is ons nieuwe paradepaard dat als een revolutie in de liftenbranche wordt gezien.”

Ahrens vertelt ons dat MULTI in tegenstelling tot traditionele liftsystemen, naast verticaal ook horizontaal kan bewegen op een elektromagnetisch veld (er zijn dus geen staalkabels meer nodig). “De MULTI is in 2017 door TIME Magazine als één van de 25 beste innovaties benoemt en heeft dit jaar vanuit de Council on Tall Buildings and Urban Habitat (CTBUH) de prijs ontvangen voor meest innovatieve ontwikkeling. MULTI draait nu al in onze testtoren in Rottweil, Duitsland. Momenteel plannen wij de eerste officiële installatie in Berlijn (2021) en zijn wij met diverse geïnteresseerden in een oriënterende fase om ook hun gebouwen te verzien van de MULTI.”

2018-07-13T08:57:07+00:004 juli 2018|