In veel Nederlandse steden, waaronder het Amsterdamse grachtengordelgebied, worden groene gebieden steeds meer ingeperkt door de komst van gebouwen, huizen en parkeerplekken. Voor dit laatste kunnen liftbedrijven nu een mooie oplossing bieden. Een ondergronds volautomatisch parkeersysteem moet namelijk plek bieden aan 270 auto’s. Dit parkeersysteem zal ingebouwd worden in een bestaande kelderbak tussen het straatniveau en het metrostation Vijzelgracht. De auto’s van omwonenden die nu op straat geparkeerd staan, kunnen op deze wijze uit het zicht verdwijnen. Daarnaast waren de hoge parkeerdichtheid en de moeilijke bereikbaarheid redenen voor stadsplanners om te kiezen voor een geautomatiseerd parkeersysteem.

Werking

Op straatniveau zullen drie glazen lifthuisjes worden geplaatst waar vergunninghouders hun auto in kunnen parkeren. Zij krijgen van de gemeente Amsterdam toegang tot het parkeersysteem via een app en moderne nummerplaat-herkenningstechnologie. Na het bovengronds parkeren voeren zij hun persoonlijke code in op een dashboard. De lift brengt de auto vervolgens tot vijf verdiepingen ondergronds waar deze volautomatisch geparkeerd wordt. Om de logistiek ondergronds vlekkeloos te laten verlopen, staan er nog een aantal interne autoliften gepland waar auto’s in en uit kunnen worden gereden. Zodra de gebruiker de auto weer wenst op te halen, voert hij de persoonlijke code in en wordt de auto via de autolift naar boven gebracht. Het systeem maakt het ook mogelijk om auto’s elektrisch te laden. In eerste instantie zal één parkeerlaag uitgerust worden met laadmodules, maar het systeem is erop voorbereid om in de toekomst alle 270 parkeerplaatsen te kunnen laden.

De werkzaamheden zullen in januari 2021 beginnen en volgens planning in juli 2022 worden afgerond.