Rotterdam 16 januari 2017; Na de uitzending van het Vara programma Rambam is de prijs besmet. Wat waar is van alle aantijgingen kunnen we niet vaststellen.

Onder zeil met Koos Crul

We deden mee nadat we waren benaderd. Onderzoek naar onder meer door ons bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde stukken zouden hebben aangetoond dat we een succesvol bedrijf zijn. Ook onze website, onderscheidende strategie in een nichemarkt zijn onderscheidend. Omdat we ons daarin herkenden zijn we het traject in gegaan. Een gesprek met Koos Crul op ons kantoor – dat overigens voor meer dan de helft over onze gezamenlijke passie zeilen ging(!) – was bijzonder positief. We waren kritisch over het feit dat er in de ‘liftadviesbranche’ (die in de SBI-codes van de Kamer van Koophandel niet bestaat), wel vijf genomineerden waren. Maar goed, al snel kwam er een telefoontje dat we branchewinnaar waren. Voor ons reden voor een feestje, gewoon leuk toch?

Bekende namen

Net als iedere branchewinnaar kregen we een aanbod voor het vervolg. Afname van een mediapakket á € 12.500,00 en kans op € 100.000,00. Dat oud-premier Jan Peter Balkenende de hoofdprijs uit zou reiken wekte vertrouwen. Ook de namen van de jury, waaronder oud-staatssecretaris Steven van Eijck, econoom Sylvester Eijffinger en oud-minister Agnes van Ardenne, droegen bij aan dat vertrouwen. Achteraf hadden we kunnen bedenken dat als oud-presentator van ‘Te land, ter zee en in de lucht’ Bert Kruizenga meedoet, je vroeg of laat te water raakt.

Media-aandacht

En alhoewel we gemakkelijk door de eerste fase heen waren gekomen vonden we de investering in relatie tot de media-aandacht acceptabel. Dat wordt nu uitgelegd als ‘kopen van de prijs’. Overigens bestonden de advertenties uit een opsomming van namen waaruit geen enkele meerwaarde van onze onderneming is op te maken. Het gemaakte filmpje zit vol met teksten over de succesfactor en NBSA. Deze is dus ook niet langer bruikbaar.

Waardeloze prijs

De prijs heeft hoe dan ook aan glans ingeboet; wij willen ons daar niet meer mee afficheren. Op punten zijn we misleid en daartegen ondernemen we stappen.

Plezier

Tot slot willen we opmerken dat het feit dat de NBSA er dergelijke praktijken op na houdt niet weg neemt dat wij wel een succesvolle onderneming zijn. Daarom gaan wij enthousiast verder met onze aanpak, waarin we de klant centraal stellen en kostenbesparende, performance bevorderende adviezen over transportinstallaties geven. De belangrijkste prijs die we dagelijks kunnen winnen is het vertrouwen van onze opdrachtgevers en het plezier om voor hen te mogen werken. Daar gaan we voor!